På 1840-talet uppfann astronomen Sir John Herschel i England en tidig fotografisk metod som kallas cyanotypi. Genom att bestryka papper med järnsalter, skapas ett material som reagerar på uv-ljus. När man lägger föremål eller glasnegativ på ett sådant papper, belyser det med solljus eller uvljus och sedan sköljer av överskottskemin i vatten, framträder en bild i blåskala. Metoden kom att användas flitigt framför allt av botanikern Anna Atkins men användes också att kopiera arkitektritningar, därav begreppet blåkopia eller blueprint.
Cecilia Ömalms konst kopplas ofta till just arkitektur; i allt från den ornamentala takverket Astrophyton Darwinium i Lilla Baren på Riche till efterlivsportarna i ljus som prydde Växthusbaren på Brillo 2013-2018 för att knyta an till hennes tidigare samarbeten med Svenska Brasserier. 2016 började hon arbeta med cyanotypi och har sedan dess utvecklat metoden för att bestryka pappret själv. Då akvarellpappret är handstruket och tillgång av ljus, exponeringstid och luftfuktighet påverkar blåskalan kan verk i samma upplaga skifta i nyans. Sedan 2020 driver Ömalm ett cyanotopiskt projekt tillsammans med astronom Göran Östlin som är professor vid Stockholms Universitet och specialiserat sig på blå galaxer. Deras gemensamma projekt går under namnet Ad Lucem och de har hittills utfört vistelser där de kopierar astronomiskt historiskt och nutida material på Öland och the Black Silo, i Paris i samarbete med Parisobservatoriet/ Svenska Institutet samt på Villa San MIchele på Capri. I Stockholm samarbetar duon med Stockholms Universitet och Kungliga Vetenskapsakademien. ¨
Ömalm arbetar även med ljus och skulptur och hennes offentliga arbeten går bl a att se på Jan Stenbecks torg i Kista, utanför Vallentuna kulturhus, på Viksbergskolans skolgård och en omfattande gestaltning till Knivstas Centrum för Idrott och Kultur, CIK. Det sistnämnda består av två 9-meters skulpturer i betong till torgytan utanför CIK samt två ljusverk i foajén till scenkonstlokalen. Under hösten 2022 flyttas hennes stora ljusskulptur B12 från Nobel Week Lights 2021 till den internationella ljuskonstutställningen Borås Bright Light där hon även visar en helt ny ljusinstallation på Borås Konstmuseum. Hennes platsspecifika fasadverket “Till Olle” och Svenska Brasseriers nya innekrog Riche Fenix invigs under november månad. Ömalm finns representerad på Moderna Museet, Västerås Konstmuseum, The New York Kunsthalle och andra internationella och nationella samlingar.
Det går att följa hennes arbeten på instagram under @ceciliaomalm och @ironsaltarchives.